På atv'n!

fredag 31. januar 2014

Trønderkofta

Jeg har en stund hatt lyst til å strikke meg en gammeldags kofte, men har ikke klart å finne et mønster jeg liker godt nok til å gidde å legge ned så mye jobb i det. Det er liksom ikke gjort på noen få kvelder å strikke en hel jakke!

Men etter å ha sett på den i flere måneder (faktisk!), så falt til slutt valget på Trønderkofta. Jeg synes den er kjempefin! Her er et bilde av den:

 

Jeg har valgt andre farger i min, jeg bruker heller ikke Peer Gynt-garn, men Superwash  fra Trysil garn, kjøpt på Europris (som hadde 30% på alt garn!). Fargene jeg bruker er lys grå farge 203 / parti 8190 og dyp lilla farge 236 / parti 3191.

Handlet garn og begynte å strikke i kveld og har kommet til litt over vrangborden (som ikke er veldig lang på denne jakken) og her er det første bildet av det som skal bli min nye ulljakke:


Jeg setter absolutt ingen dato for når den skal være ferdig. Om jeg får ånden over meg og strikker så mye jeg kan så er den kanskje ferdig til påske. Eller til jul. Tiden vil vise.

Lille Gubben trodde forøvrig jeg skulle strikke meg en samekofte da jeg sa jeg skulle strikke en kofte... Det skal jeg ikke. Men min mor strikket faktisk det til meg da jeg gikk på barneskolen! Jeg kan huske at jeg brukte den et par ganger på skolen, men at jeg fikk noen kommentarer på den og ikke ville bruke den mer. Jeg aner ikke hvor det ble av den, men jeg fant mønsteret i en opprydding for en stund siden og mener jeg har det liggende, om jeg finner det igjen skal jeg presentere bilde av det på bloggen. Jeg fatter ikke hvorfor hun strikket akkurat den... Vi har ikke en dråpe sameblod i årene heller.

1 kommentar:

  1. Håper du legger ut bilde/oppskrift på samekofta.Trønderkofta er bare nydelig:))

    SvarSlett