På atv'n!

søndag 12. januar 2014

Ut på tur - i 20 minus!

Vi hadde planlagt en tur på skøyter på Gangåsvatnet i dag, men jeg ble litt betenkt da vi sto opp og det var -16 ute... Vi bestemte oss for å prøve, kledde oss som rene polfarerne og kjørte bort til parkeringa ved vatnet. Her var det -20... Tjoho. En del øst-europeiske isfiskere holdt til i vika der vi skulle starte, de var temmelig godt kledde de også.

Nå det er så kaldt er jo været ellers upåklagelig! Min mobil lå i ytterlomma på dressen og til tross for fulladet batteri nektet den plent å samarbeide, men heldigvis hadde Lille Gubben sin i lomme nærmere kroppen så den var varm og vi fikk tatt noen bilder i alle fall. Knallsol fra skyfri himmel og så og si helt vindstille - praktfullt!


Sola gnistret i den lette nysnøen og det var helt greit å gå selv om det var 2-3 cm snø på isen, snøen var så lett at skøytene suste gjennom.



Kulda gjorde at kinnene ble røde og hår, buff og evt. annet tøy i nærheten av munn og nese ble fulle av rim!


På vei tilbake møtte vi Frode fra Stålisgruppa (på FB) og slo av en liten prat, trivelig. Han hadde tenkt å gå rundt hele vannet og fikk med seg noen tips om hvor han burde være forsiktig med tanke på elvene som renner både inn i og ut av vannet. Håper han hadde en fin tur han også!

Vi var ute i 1t 25min og jeg var god og varm helt til vi traff Frode og ble stående stille i noen minutter, da ble jeg kald på føttene. De ble ikke noe varmere da jeg tok på meg skoene igjen ved startpunktet ved Osbrua, de hadde ikke blitt spesielt varme av å stå ute i -20 i halvannen time... Men med flere lag ull under termodressen + fjellvotter med ull inni så berget jeg finfint ellers på kroppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar