På atv'n!

torsdag 24. april 2014

Bråkete fulger - men hva slags???

Hytta vår ligger like ved et vann og det holder til noen fugler der. En morgen i påska ropte Lille Gubben på meg mens jeg var inne - "Hører du fuglene? Hva slags fugler er det?" Jeg gikk ut og det var temmelig høye lyder, vannet er rundt 200 m unna hytta (den ligger på en "pynt" med god utsikt over vannet) og lyden bærer godt. Jeg trodde kanskje det var smålom eller storlom, men var ikke sikker, de lignet ikke helt på lydene i Fuglesang-boka.
 
Så plutselig fikk jeg se noe som bevegde seg nede på isen og var snar med å ta frem kikkerten, som forøvrig alltid står klar i vindet - det var to traner! De spankulerte (virkelig!) nede på isen og bortover mot en råk, jeg har aldri sett fugler gå så sakte! De gikk med en ro og verdighet som om de var et gammelt kongepar! Dessverre var de alt for langt unna til at det var noen vits å ta bilde, men sånn så de ut:
 
 
Bilde "lånt" fra commons.wikimedia.org
 
De forsvant etter en liten stund, men kom så flyvende tilbake i selskap med en tredje svane. En flott opplevelse! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar