På atv'n!

onsdag 2. juli 2014

Bøker om Kreta

Litt senere i sommer skal Lille Gubben og jeg på ordentlig kjærestetur til Kreta, nærmere bestemt Rethymnon! Gjett om vi gleder oss! Blir nok deilig å slynge seg på denne stranda her, tenker jeg:
 

Men etter å ha jobbet i bibliotek i snart 23 år (gulp!) er man jo lettere preget og jeg holder selvfølgelig på å lese masse om Kreta, godt å være forberedt!
 
Først leste jeg denne:

 
"En smak av Kreta" av Aud Thorstad, hun bor i en gammel olivenmølle like utenfor Rethymnon og boka var en fin blanding av hennes egne historier om opplevelsen av øya og oppskrifter på god kretisk/gresk mat. Jeg likte faktisk boka så godt at jeg kontaktet forlaget for å få kjøpe den, men de henviste meg direkte til forfatteren og jeg sendte henne en mail. En ukes tid senere kom boka i posten, men en personlig hilsen inni! Utrolig koselig!
 
Deretter leste jeg denne:
 
 
"Min greske taverna" av Tove Cecilie Fasting. En trivelig liten bok med masse fine oppskrifter denne også.
 
I går kveld avsluttet jeg denne boka:

 
"Vår greske odysse" av Rita Hals Gentekos og Alexandros Gentekos. Boka handler om noen av deres turer til Kreta og til det greske fastlandet. Boka beskriver mange fine episoder og opplevelser de har hatt, men også en del mindre trivelige hendelser, bl.a. i forbindelse med en arv på slutten av boka. Jeg synes kanskje deler av den ble i overkant personlig, men den gir et fint inntrykk av Kreta og forskjellen mellom den rolige, avslappende tilværelsen på Kreta og den hektiske hverdagen i Aten.
 
Jeg har selvfølgelig også lest "Øya" av Victoria Hislop:

 
Nydelig bok! Kanskje ikke så veldig relevant for en chartertur til Kreta, men en vakker bok.
 
På nattbordet nå ligger denne:

 
"Huset av støv og drømmer" av Brenda Reid, jeg har så mye jeg skulle ha lest så jeg tror denne må vente bittelitt, men det blir snart. Den har ikke fått verdens beste omtaler, men om den ikke faller i smak så legger jeg den bare fra meg, så enkelt er det.
 
Kanskje leser jeg også denne om jeg får lyst (og rekker det!):

 
 "Kreta-døgn" av Tove Nilsen.  Den var jo veldig populær i sin tid, men jeg har ennå ikke rotet meg til å lese den, men kanskje er tiden inne nå snart?
 
Om du har tips til andre bøker om Kreta jeg bør lese så legg gjene igjen tips her eller send meg en mail! Det blir jeg kjempeglad for! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar