På atv'n!

søndag 31. mai 2015

Enda flere fugler

Vi har vært på hytta i helgen og lørdag våknet vi til nydelig sol og var oppe kl. 8 og kl. 9 var vi på vei ut av døra og ut på tur! Det ligger et vann ikke langt overfor hytta og der var det et sangsvanepar i fjor, vet ikke om de fikk unger, men hadde lyst til å gå opp dit for å se om det er svaner der i år også.

Lille Gubben hadde lite tro på at det skulle være svaner der nå, men jeg hadde rett! Vi ville ikke snike oss nærmere enn dette (bildene er tatt med full zoom på betryggende avstand!) for de hadde et stort reir liggende ute i sivet.


Den ene spiste nesten hele tiden mens den andre så ut til å holde vakt og passe på, Jeg liker jo å tro at det var hannen som passet på at hunnen fikk tatt seg en matbit innimellom rugingen, men jeg vet jo ikke... Vakre er de i alle fall!


Mens vi satt der og så på svanene kom det plutselig en søt, liten fugl flyvende og satte seg på en gren rett foran oss! Jeg trodde muligens det var en lavskrike, men den skal jo være mye større og ved hjelp av facebook-gruppa "Fugler i Trøndelag" ble det raskt fastslått at det er en bjørkefink hunn:


Vi skremte også opp en rype, men av en eller annen grunn blir jeg alltid så fasinert og perpleks når vi gjør det at selv om jeg alltid går med kameraet klart så rekker jeg aldri å få tatt et bilde av den. Prøvde meg på et par gråtroster også, men de hadde garantert rede i nærheten for de var helt ville og det nyttet ikke å få tatt bilde av dem!

På vei hjem fra hytta i dag satt jeg som vanlig med kameraet i fanget og scannet naturen rundt bilen med blikket, og plutselig hørte Lille Gubben bare at jeg ropte: "Stopp! Stopp! Stopp!" Lydig som han er stoppet han bilen med en gang (liten skogsvei, ingen biler og lav fart!) og jeg fikk ned vinduet i en viss fart og knipset et par traner som ruslet uanfektet rundt på en myr like ved veien:


Da vi kom ned i Orkdalen så jeg på litt avstand at det sto to traner ikke mange metrene unna veien, ned med bilruta og opp med kameraet og zoomen på fullt - i 70-80 km/t! Jaggu rart jeg klarte å få festet noe på minnebrikken i det hele tatt, men ett ganske bra bilde ble det i alle fall:


På Løkken løp et rådyr over veien foran bilen (mange meter foran!), alltid like trivelig å se sånt, det forsvant inn i skogen på oversiden av veien. Nydelige skapningen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar