På atv'n!

fredag 16. oktober 2015

Stokkender

I går tok jeg bussen fra Trondheim til Orkanger og da satt jeg jo mye høyere enn når jeg kjører bil og da oppdaget jeg plutselig det som må ha vært bortimot 100 ender der elva Vigda går under motorveien. Det måtte jeg jo se nærmere på så på vei hjem fra jobb i dag stoppet jeg og ruslet ned for å ta en titt.

Og joda! Det må ha vært rundt 100 stokkender - voksne hunner:


Voksne hanner


Unge hunner (med en voksen hann), de mangler det blå vingefeltet ennå:


Jeg vet ikke om dette er en ung hann som holder på å få sin første praktdrakt eller om det er en voksen hann som er i ferd med å skifte fra sommerens eklipsedrakt til vinterens praktdrakt:


Hanner som badet, han her var så morsom at han måtte bli med på bloggen:


Og så den lille engelen min, hun var så nydelig:


Og da jeg så nøyere på bildene hadde jeg sannelig fått med en brunnakke hann også!


Han er også i gang med mytingen, altså skifte av fjærdrakt og er nok snart i full praktdrakt igjen.

Ender er fine og artige fugler og når man er så heldig å komme så nær på dem er det ekstra koselig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar