På atv'n!

søndag 27. november 2016

1. søndag i advent

Søndag er jo løpedag i LilleTrille-heimen, men i dag var været så ustabilt, det vekslet mellom sol-storm-snøvær med noen minutters mellomrom, at jeg valgte å trene inne og dagens økt ble 30 min / 11 km på trimsykkelen. Ikke verdens hardeste økt, men mye bedre enn å sitte i sofaaen.

Etter det har vi pyntet til jul, litt tidlig vil kanskje noen hevde, men siden ungene (og jeg) har to bosteder pleier vi å pynte til den første adventshelga for å rekke å kose oss med julepynten. Så slappet vi av en stund med litt mat og nettsurfing før vi satte i gang med å bake hvite kakemenn.

Jeg hadde laget deigen i går kveld og den har stått kaldt i natt og vi satte i gang. Frem med kjevle, utstikkerformer og stekeplater.


Jeg kjevlet og ungene stakk ut, deigen er mye lettere å kjevle ut enn pepperkakedeig forøvrig. Jeg doblet denne deigen, men den er ganske så liten i utgangspunktet og vi endte opp med 5 1/4 brett. Ja, de ser enormt tykke ut, men jeg kjevlet den temmelig tynne altså!


Etter prøvesmaking (de ble godkjente!) ble det etterhvert middag og til middagen tente vi det første adventslyset (det hadde jeg selvfølgelig ikke gjort da jeg tok dette bildet):


Selvfølgelig måtte vi synge, vi husker aldri teksten helt så det ender alltid med latterkrampe, men den er fin da:

Tenn lys, et lys skal brenne
for denne lille jord,
den blanke himmelstjerne
der vi og alle bord
Må alle dele håpet
så gode ting kan skje
Må jord og himmel møtes
Et lys er tent for det

Eyvind Skreie


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar