På atv'n!

lørdag 5. november 2016

Tykklefser også

Jeg fikk jo steketakke til bursdagen min så da var jeg jo nødt til å bake lefser til jul. Siden jeg ikke har fått tak i noen spuggu / lefsepinne så blir det tykklefser foreløbig, det er jo en smule enklere å lage enn tynnlefsene også.

Vi hadde en oppskrift, men ingen fremgangsmåte så vi slengte bare alt i en bolle, melet til slutt. Selvfølgelig hadde vi ikke nok mel, så etter å ha bommet det siste leieboeren hadde spedde vi på med siktet rugmel til vi hadde 1 kilo. Det viste seg ikke å være nok så Lille Gubben måtte ut og kjøpe mer mel. Note to self: sjekk at du har alt du trenger før du begynner!

Deigen fikk stå kjølig et par timer før vi begynte.

Her er min aller første tykklefsedeig:


Første lefsa gikk på takka:


Deigen var lett å kjevle og jeg kjevlet en og en lefse, kosten til høyre er en ordentlig melkost, håndlaget med - jeg husker ikke om det var geitehår eller hestehår:


Det ble 22 tykklefser + 1 liten:


Antagelig må vi vel bake en føring til før jul... Og om en liten stund skal det smakes! *gleder seg*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar